Toczenie CNC felg

Toczenie CNC to metoda obróbki, w której maszyna CNC sterowana jest komputerowo, co umożliwia precyzyjne i zautomatyzowane obrobienie kształtowanie. W przypadku renowacji felg, toczenie CNC jest wykorzystywane do precyzyjnego usuwania warstw lakieru z powierzchni felgi.

czym jestObróbka CNC

Felgi toczone CNC stanowią wyjątkowy element samochodowy, charakteryzujący się nie tylko estetyką, lecz także precyzją wykonania. W przypadku uszkodzeń, proces obróbki komputerowo-numerycznej staje się kluczowym elementem przywracania im pierwotnej funkcjonalności i estetyki.
Przed przystąpieniem do naprawy felg dwukolorowych (toczonych CNC), konieczne jest dokładne zbadanie ich stanu. Zdiagnozować należy wszelkie uszkodzenia, ślady korozji czy inne problemy, co pozwoli na określenie możliwości oraz zakresu prac naprawczych.
https://renowacjafelg.pl/wp-content/uploads/2023/12/IMG_9853-scaled.jpg
https://renowacjafelg.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_9858-scaled.jpg
https://renowacjafelg.pl/wp-content/uploads/2023/12/IMG_9856-scaled.jpg

ETAPY TOCZENIA

Jak wygląda nasz proces naprawy

WSTĘPJAKIE FELGI MOŻNA TOCZYĆ

Przed przystąpieniem do naprawy felg toczonych CNC, konieczne jest dokładne zbadanie ich stanu. Analiza techniczna oparta jest na wzorze felgi, możliwości dalszej obróbki - konieczne jest zbadanie czy felga posiada naddatek materiału, który podczas dalszej obróbki będzie mógł być bezpiecznie usunięty dla uzyskania efektu dwukolorowego. Ponadto felga poddawana procesowi toczenia cnc musi być prosta, tokarki sterowane komputerowo bazują na dokładnych danych, co pozwala na osiągnięcie precyzyjnych rezultatów w procesie naprawy.

KROK 01WSTĘPNE TOCZENIE

Przed procesem obróbki CNC felg należy usunąć lakier z felg oraz przeprowadzić proces śrutowania. Tokarki komputerowe programowe są według wzoru felgi, na każdą felgę pisany jest oddzielny program, W naszym zakładzie stosujemy metodę wstępnego cięcia felg po śrutowaniu, umożliwia on dokładny i kontrolowany sposób planowanie powierzchni, na tym etapie możemy uzupełniać ubytki metodą spawania TIG. W przypadku eliminacji uszkodzeń, uzyskujemy wytoczoną wstępnie powierzchnie.

KROK 02MALOWANIE FELG

Po etapie wstępnego cięcia, felga przekazywana jest na inny dział w celu obronienia ostrych krawędzie. W naszym zakładzie rozróżniamy dwa kolory podkładu (jasnoszary do kolorów jasnych oraz czarny dla kolorów ciemnych). Podkładowanie odbywa się wyłącznie w metodzie proszkowej, gdzie specjalny proszek w postaci drobnych cząstek jest naelektryzowany i następnie nanoszony na powierzchnię felgi. Dzięki temu procesowi elektrostatycznemu proszek idealnie przylega do felgi, co pozwala uzyskać równomierną warstwę. Felgi pokryte proszkiem są następnie umieszczane w specjalnym piecu, gdzie zachodzi proces polimeryzacji farby. Wysoka temperatura sprawia, że proszek topi się i tworzy trwałą warstwę lakieru na powierzchni felgi.
Nanoszenie warstwy koloru w metodzie proszkowej odbywa się w ten sam sposób bo podkładowanie, w przypadku metody systemowej proces ten przypomina malowanie tradycyjne. Gdzie farba to specjalny produkty termoutwardzalny, powstała najczęściej na bazie żywicy akrylowej i melaminowej.

KROK 03TOCZENIE KOŃCOWE

Po wygrzaniu bazy i wystudzeniu felga trafia z powrotem do tokarki CNC w celu ostatecznej obróbki. Felga obrabiana jest na tym samym wcześniej stworzonym programie, gdzie operator używając małych wartości skrawa felgę w celu uzyskania efektu dwukolorowego.

KROK 04LAKIER BEZBARWNY

Naprawione felgi toczne CNC są zabezpieczane odpowiednimi warstwami powłok. Bezbarwny lakier proszkowy to rodzaj powłoki ochronnej, która jest nanoszona na felgi, aby zapewnić im ochronę przed korozją, promieniowaniem UV, zarysowaniami i innymi czynnikami środowiskowymi, dodatkowa warstwa lakieru antykorozyjnego zapewnia trwałość naprawy.

diamond cut wheelsToczone felgi

Cięcie diamentowe (diamond cut) polega na usunięciu cienkiej warstwy lakieru oraz stopu z felgi aluminiowej za pomocą specjalistycznej tokarki sterowanej numerycznie (CNC). Felgi toczone cnc można odnawiać tylko kilka razy, ponieważ ostatecznie usunie się zbyt dużo materiału. W takich przypadkach należy rozważyć naszą renowację na jeden kolor, powłoki proszkowe oraz systemowe zapewniają długotrwałą metodę renowacji.

W naszym zakładzieFELGI ODZYSKUJĄ SWÓJ PIERWOTNY BLASK

Dobrze utrzymane felgi mogą zwiększyć wartość samochodu w przypadku późniejszej sprzedaży. Renowacja felg samochodowych to inwestycja w estetykę i funkcjonalność. Dzięki nowoczesnym technologiom i doświadczeniu specjalistów, proces ten staje się szybki i skuteczny, przywracając ich pierwotny blask.
  • Warto wiedzieć o felgach toczonych
  • Dlaczego Renowacja Felg
  • Czy każda felga nadaje się do toczenia CNC
  • Czy każda felga nadaje się do toczenia CNC
  • Ryzyko korozji
  • Ograniczone możliwości renowacji
  • Czy felgi aluminiowe toczone wymagają specjalnej konserwacji

Felgi dwukolorowe toczone nie zachowają swojego wykończenia tak długo, jak felgi malowane jednokolorowo. Jakiekolwiek uszkodzenie lakieru, nawet najmniejsze, spowoduje przedostanie się wody pomiędzy lakier a aluminium, pozostawiając „mleczne plamy” na obszarze wykończenia toczonej powierzchni. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące koła, zawsze pytaj technika specjalizującego się w felgach.

Felgi są narażone na różne czynniki, takie jak kurz, błoto, sól drogowa i zmienne warunki atmosferyczne. Te elementy mogą powodować korozję, utratę koloru i innych estetycznych defektów. Renowacja felg nie tylko przywraca im estetyczny wygląd, ale także może poprawić ich trwałość.

Toczenie CNC można zastosować na całej powierzchni czołowej i krawędzi felgi, powierzchnia toczona musi być płaska. Można wykonać toczenie na feldze która wcześniej nie była toczona lecz efekt nie jest do przewidzenia. Felgi toczone fabrycznie wykonane są ze stopów zawierających magnez, wpływa to na jakość powierzchni toczonej.

Był czas, kiedy felgi aluminiowe o szlifie diamentowym były nowością i były dostępne tylko w samochodach premium Maercedes-Benz, BMW, Audi itp. Ale czasy się zmieniły i większość producentów samochodów na rynku masowym je oferuje, przynajmniej w wariantach o najwyższej specyfikacji.

Pomimo swojej odporności na korozję przy prawidłowej konserwacji, felgi aluminiowe o szlifie diamentowym mogą być nadal podatne na uszkodzenia spowodowane czynnikami korozyjnymi obecnymi na drogach, takimi jak sól i chemikalia używane do odladzania.

W przeciwieństwie do standardowych felg aluminiowych, które można łatwo przemalować lub odnowić, aby przywrócić im wygląd, naprawa i renowacja felg aluminiowych o szlifie diamentowym jest bardziej złożonym i kosztownym procesem. Nie można wykonywać usługi na feldze wielokrotnie, trafią się przypadki że pierwsza renowacja felg jest już nie możliwa ze względu na braki materiałowe.

Tak, felgi aluminiowe o szlifie diamentowym wymagają specjalnej konserwacji, aby zachować ich błyszczące wykończenie. Właściciele powinni regularnie czyścić je łagodnym detergentem i wodą, unikać ściernych narzędzi czyszczących i nakładać powłoki ochronne, aby chronić je przed czynnikami środowiskowymi.